Inhoud

  1. Geen paragrafen H1 - Voorwoord
  2. Geeft paragrafen weer H2 - Wat is JavaScript?
    1. §1. Wat kun je met JavaScript?
    2. §2. De script-tag
    3. §3. Opdrachten
  3. Geeft paragrafen weer H3 - Statements (opdrachten)
    1. §1. Wat zijn statements?
    2. §2. Functie document.write
    3. §3. Commentaar
    4. §4. Functie alert
    5. §5. Opdrachten
  4. Geeft paragrafen weer H4 - Variabelen
    1. §1. Wat is een variabele?
    2. §2. Variabelen maken en gebruiken
    3. §3. Functie prompt
    4. §4. Operatoren
    5. §5. Strings
    6. §6. Opdrachten
  5. Geeft paragrafen weer H5 - Functies
    1. §1. Wat is een functie?
    2. §2. Functies maken en gebruiken
    3. §3. Functies die iets teruggeven
    4. §4. Parameters en argumenten
    5. §5. De scope van variabelen
    6. §6. Expressies
    7. §7. Functie parseInt
    8. §8. Opdrachten
  6. Geeft paragrafen weer H6 - Loops en voorwaardes
    1. §1. Wat zijn loops en voorwaardes?
    2. §2. Het if-else statement
    3. §3. Vergelijkingen en hun operatoren
    4. §4. Functie confirm
    5. §5. Het switch-statement
    6. §6. De while-loop
    7. §7. De for-loop
    8. §8. Stoppen door break
    9. §9. Opdrachten
  7. Geeft paragrafen weer H7 - Events
    1. §1. Wat is een event?
    2. §2. Events maken en gebruiken
    3. §3. Welke events zijn er?
    4. §4. Variabele this
    5. §5. Event-object
    6. §6. Opdrachten
  8. Geeft paragrafen weer H8 - Arrays
    1. §1. Wat is een Array?
    2. §2. Een Array maken en gebruiken
    3. §3. Een Array doorlopen
    4. §4. Een associatieve array
    5. §5. De for-in loop
    6. §6. Opdrachten
  9. Geeft paragrafen weer H9 - Objecten
    1. §1. Wat is een object?
    2. §2. Verschil object en variabele
    3. §3. Eigenschappen
    4. §4. Methodes
    5. §5. Eigenschappen en methodes
    6. §6. Opdrachten
  10. Geeft paragrafen weer H10 - Globale objecten
    1. §1. Het window-object
    2. §2. Het document-object
    3. §3. Het Math-object
    4. §4. Standaard HTML-Element-object
    5. §5. Een HTML-Table-object
    6. §6. Opdrachten

Hoofdstuk 5 - Opdracht 4

De opdracht:

Maak een functie kwadraat() die het kwadraat van zijn parameter teruggeeft. Maak ook een functie pythagoras() die de schuine zijde van een driehoek, dus c, uitrekent (a2 + b2 = c2). Hierbij moet de functie pythagoras() gebruik maken van kwadraat(), en krijgt pythagoras() de twee rechthoekzijdes a en b als argumenten door.
Voor de vierkantswortel gebruik je de in JavaScript ingebouwde functie Math.sqrt().

Schrijf ook een stukje code, buten de functies, om je functies te testen. Daarin moeten de lengtes van de zijdes a en b worden gevraagd, en vervolgens met behulp van de functie pythagoras de lengte van de schuine zijde c worden weergegeven.

Het antwoord:

Zie code.

JavaScript:
  1. function kwadraat(x)
  2. {
  3. return x*x;
  4. }
  5.  
  6. function pythagoras(a, b)
  7. {
  8. return Math.sqrt(kwadraat(a) + kwadraat(b));
  9. }
  10.  
  11. // Functie uittesten
  12. var a = prompt("Geef zijde A op", '');
  13. var b = prompt("Geef zijde B op", '');
  14. alert("Zijde C is: " + pythagoras(a, b));